Pandemi sürecindeki etkinlik ve fuar iptalleri, organizasyonları internet ortamına taşıdı. Fiziksel etkileşimin gerekli olduğu fuarlar için çözüm ise online fuar altyapısı geliştiren yerli teknoloji şirketinden geldi. Bu durum, yıllık 137 milyar dolarlık hacime sahip olan fuar etkinliklerinin, dijital platformlarda yapılacağı anlamına da geliyor. Peki sektör temsilcileri dijital dönüşüm hakkında ne düşünüyor? Pandemi sürecinde dünya çapında tüm fuar etkinlikleri iptal edildi, ticari tanıtım faaliyetleri kısıtlandı. Konser, söyleşi, konferans gibi etkinlikler katılımcılarını dijital ortamlarda ağırlarken ses ve görüntünün ötesinde fiziksel bir etkileşimin de gerekli olduğu fuarlar ziyaretçiler ve katılımcılar için ulaşılabilir olmaktan çıktı. Yılda ağırladığı 303 milyon ziyaretçi ile sektörler için büyük önem taşıyan fuarları dijital ortama taşımak için harekete geçen yerli alt yapı girişimi Exhibin, fuar deneyimini online olarak sunabilen bir altyapı geliştirdi. Artırılmış gerçeklik ve oyunlaştırma gibi teknolojilerden yararlanılarak hazırlanan altyapı ile fuarların içerdiği tüm faaliyetleri canlı yayın ve anlık etkileşim imkanıyla tamamen dijitalleştirdi. Bu sayede fuarcılıkta 10 yılda gerçekleşmesi beklenen dijital dönüşüm birkaç ayda başlarken, 137 milyar dolarlık sektörün yüzde 20’sinin dijitalleşeceği öngörülüyor.
Sanal olarak numune sipariş etme ve birebir görüşme
Tüm etkinlik organizatörlerinin dijital ve canlı bir etkinlik organize etmesini sağlayan Exhibin’de katılımcılar, online fuarları listeleyerek fiziki bir fuarda ihtiyaç duydukları tüm faaliyetleri dijital ortamda gerçekleştirebiliyor. Artırılmış gerçeklik teknolojisinden yararlanılan platformlarda katılımcılar, VR gözlükler ile fuarları gezebilecek. Platformda broşür indirme, kartvizit alıp verme, canlı yayında soru sorma, numune sipariş etme, birebir görüşme ve 3D model inceleme gibi seçenekler de yer alıyor. Sınırsız sayıda katılımcı ile canlı etkileşime geçilebilmeye imkan veren altyapı fiziki bir fuar deneyimi, her yönüyle sanal ortama taşınabiliyor.Fuar maliyetleri yüzde 80 düşecek
Sosyal izolasyon tedbirleri kapsamındaki etkinlik iptallerinin çözüm arayışlarını beraberinde getirdiğine ve bu sürecin dijital dönüşümü hızlandırdığına dikkat çeken Exhibin kurucuları Mahmut Hüdayi Sakarya ve Ali Çağlar, online fuar deneyiminin hem maliyet hem de ulaşılabilirlik açısından daha avantajlı olduğunu belirtti: “Fuarlar, hem organizatörlere hem de katılımcılara yılda ortalama 137 milyar dolara mal oluyor. Ancak bu denli yüksek meblağlara rağmen fuarlar tüm ziyaretçiler ve katılımcılar için ulaşılabilir değiller. Bu durum pandemi döneminde daha da çözümsüz bir hal alırken Exhibin olarak şu ana kadar sunulan çözümlerden farklı olarak mekanı dijitale taşımak yerine etkinlik deneyimini dijitale taşıyarak fuar deneyimine yeni bir boyut kazandırmak istedik. Böylece sektörün %20’ini, dijitalleştirerek maliyetleri hem organizatörler hem de katılımcılar için %80 düşürmeyi hedefliyoruz”Sektör temsilcileri ne düşünüyor?
Dünya ticaretinin en önemli vitrinlerinden olan fuarlar, tüm sektörlerde yeni işbirliklerinin oluşmasını, müşterilerin ürünleri yerinde keşfederek, dokunarak ve dinleyerek deneyimleme imkanı sunması ve büyük bir network ağı oluşmasında da önemli rol oynuyor. Ancak bir de fuar sektöründe faaliyet gösteren tedarikçi, üretici ve ara hizmet sağlayan firmalar yer almakta. Yaklaşık 80'e yakın iş kolu tarafından başarılı bir fuarın oluşması için yoğun uğraşlar sergileyen sektör temsilcileri, dijitalleşmenin sektöre büyük zarar vereceğini, bir çok sektör temsilcisinin bu durumdan derin yaralar alarak işletmelerini kapatabileceğini düşünüyor. Dijitalleşmenin önemine de dikkat çeken sektör temsilcileri, reel olarak katılım sağlanmayan bir fuarın, yüzde yüz başarı sağlamayacağını, ürün ve hizmetleri yerinde olduğu kadar tam olarak anlaşılamayacağını ve anlatılamayacağını savunarak, fuarların tüm dünya ticaretinin gelişmesi ve büyümesine yüzde yüz etki sağladığını ekleyerek, dijital dönüşüm olarak adlandırılan bu sürecin geçici olacağı temennisinde bulunduklarını ifade ediyorlar. Dijital çalışmaların olağanüstü durumlarda ve hallerde B planı olarak kullanılmasının, bir nebze fayda sağlayabileceğini, ancak reel olarak yapılan fuarlar kadar satış oranlarını yükseltmeyeceğini söyleyen sektör temsilcileri, iş dünyasının en önemli vitrini olan fuarların yok olması ya da belirli oranda küçülmesinin tüm sektörlerde geri dönülemez pazar kayıplarını ortaya çıkarabileceğinin altını çiziyor. Dünya ticaretinin her an farklı bir destinasyonda, farklı bir fuar organizasyonunda trilyonlarca dolarlık alış-verişe imkan sağladığı ve iş insanlarının yerinde keşfederek bu ticareti gerçekleştirdiğini belirten sektör temsilcileri, bu büyüklükte ki bir ticaret hacminin, dijital platformlar aracılığıyla imkansız olduğunu ilave ediyorlar.