Sıradan insanların dünyanın değişimini anlaması da takip etmesi de giderek zorlaşıyor. Bir günde üretilen bilginin okunup öğrenilmesi için ömür yetmez hale geldi. Sanayi Devrimi ve buhar enerjisi ile başlayan Endüstri 1.0’dan sürdürülebilir enerji ve otonomluğun egemen olduğu 4.0’a birkaç yüzyılda gelindi. Dijital dünyadaki baş döndürücü değişim ise paylaşımcılığı öne çıkaran internetin yaşamlarımıza girdiği Web 1.0’dan merkeziyetçiliği ortadan kaldıran ve yapay zekanın “patron” olduğu Web 4.0’a erişmek ise topu topu 20-30 yılımızı aldı.Hakan TürkkuşuModadan silahlara, yiyeceklerden teknolojiye hemen hemen akla gelen her alanda akıl alması güç değişimler yaşanıyor. Bir kısmımız bu değişimden yararlananlar grubuna dahil olurken büyük çoğunluk bunu uzaktan izlemekle yetiniyor. Düşünün ki otomobilinizde gerek konfor ve özellikle de sürüş güvenliği açısından pek çok teknoloji kullanılıyor ama sıradan bir sürücü çoğu üç harften oluşan bu kısaltmaların açılımı ya da anlamını bile bilmiyor. En yeni teknoloji evlerde yaşıyorsunuz ama en küçük tesisat ya da elektrik sorunu ile karşılaşınca bina görevlisinden medet umuyorsunuz. Akıllı buzdolabınız olsa bile işi ona bırakmayıp alış verişe gidiyorsunuz veya bir başkasının getirmesi için sipariş veriyorsunuz.
Teknoloji ve kültürel açıdan nereye gelirsek gelelim, çevremizde her zaman insan olsun istiyoruz, “ille de insan” diyoruz. İnsanları sevsek de sevmesek de etrafta bulunmalarından bir tür keyif alıyoruz. Öte yandan her şeyi app’ler ile halleden, uçak biletinden hava durumuna ya da iletişimden bankacılık işlemlerine, eğitimden müzik dinlemeye varınca kadar sayısız çözüm barındıran akıllı telefonlarımız var. Son teknoloji otomobillerin hakkını vermekten ne kadar uzaksak akıllı telefonların hakkını vermekten de o kadar uzağız.
Bir tarafımız “sahip olmak” istiyor, diğer yanımız “boş ver” diyor
Eskiler demiş ya; “delikli demir icat oldu mertlik bozuldu”. Ateşli silahlar ortaya çıkınca göğüs göğüse mücadelenin bittiğini hicveden bu söz çok doğru.
Özellikle iletişim alanındaki profesyoneller; reklam dünyasında, halkla ilişkiler alanında, medyada gelinen son tabloda işsiz kalma riski ile karşı karşıya. Vaktiyle sanayi sektöründe gündeme gelen ve farklı yoğunluklarda da olsa kullanılmaya başlayan robotlar nasıl ki mavi yakalı işçiler için tehditti, şimdi de benzeri iletişim sektöründekiler için aynı ile vaki.
İnsan istihdam edilmediği için ışık yakılmasına gerek duyulmayan “karanlık fabrikalar”, ısıtılmayan soğutulmayan özetle hava koşullarına, iklimlendirilme gereksinimi olmayan, sekiz saatlik mesailer yerine 7/24 çalışan üretim bantları, hastalanmayan ya da izin kullanmayan bir iş gücü yanı sıra servisten yemeğe uzanan en geniş tanımı ile sosyal yardımları ve faaliyetleri de barındıran diğer tüm unsurlar ile muazzam bir kâr maksimizasyonu yakalama fırsatı doğdu.
Bu başaramayanlar da oldu, kârlılıklarını korumak için farklı yollara yönelenler kadar mevcutla yetinenler de oldu.
Teknolojide nereden nereye gelindi…
Günümüzde kullanılan teknoloji ürünleri arasında hızlı bir zaman yolculuğuna çıkacak olur ve bu ürünlerin dünya genelinde 100 milyon kullanıcıya ulaşması için geçen süreler tüyler ürperticidir.
Telefon 75 yıl
Mobil 16 yıl
www 7 yıl
iTunes 6,5 yıl
Twitter 5 yıl
Facebook 4,5 yıl
Whatsapp 3,5 yıl
Instagram 2,5 yıl
Apple Store 2 yıl
ChatGPT 2 ay
Bundan sonraki teknoloji ürünü haftalar içinde hatta biraz iddialı olacak belki de ama günler içinde 100 milyon kullanıcıya erişebilir mi?
Yapay zeka bu soruya “evet” demeyi kolaylaştırıyor.
Dijital dünyada da benzer bir durum var
Yapay Zeka bu alandaki en popüler kavram. Her taşın altından o çıkıyor hatta altından çıkacak bir taş yoksa onu da hemen yaratıyor!
Kelam yani sözün önemini bilenler için yapay zeka bir tür şeytan icadıdır. Gerçekten de “şeytan icadı” benzetmesi isabetlidir. Cazibesi vardır ve bedeli bilinmemektedir!
Bu konuda özellikle iletişimin en tipik ve yaygın yöntemi “yazı” ile öne çıkar. Bunu “ses” ile destekler, “hareketli görüntüler” ile taçlandırır. Sayıları her geçen gün artan, mevcutlara yenilerin eklendiği bu yapay zeka ürünü iletişim araçlarını iyi tanımak gerekiyor. Günümüzdeki marifet ise bu inovatif çözümleri doğru değerlendirmek ve işe yarar hale getirmektir.
Beethoven; video ve podcast prodüksiyonlarında lisanslı-lisansız ses dosyaları yerine özgün ambiyans müziklerini üretir, saatler sürecek müzik yayını mümkün kılmaktadır. Beethoven.ai
ChatGPT; henüz test aşamasında olan beta sürümü olmasına karşın en popüler olandır. Yapay zeka araştırma şirketi olan OpenAI tarafından geliştirilen GPT-3.5 dil modelini temel olarak kullanan bir tür soft-robot olarak hizmet verir.
Clean Voice; ses dosyalarında sesin düşmesi, yükselmesi gibi konularda gerekli düzenlemeleri otomatik olarak yapar. Cleanvoice.ai
Cleanup; ister portre ister manzara olsun görseller üzerindeki kusurları ve/veya istenmeyen unsurları ortadan kaldırır. Cleanup.pictures
Copy Monkey; Amazon odaklıdır, listeleri otomatik olarak saniyeler içinde, optimize eder. Copymonkey.ai
Copy.ai; iletişim profesyonellerine üzerinde çalıştıkları ürün ve/veya hizmetleri açıklama, blog yazımı, reklam metni konularında içerik üretir. Copy.ai
Descript; podcast yayıncıları, youtuber’lar, v-logger'lar, video editörleri ve birçok farklı alanda çalışanlar için içerik oluşturur, transkripsiyonları yapar ve düzenleme opsiyonları sunar. Descript.com
Flair; seçilecek anahtar sözcükler ile metin slide’larına ya da diğer yazılı malzemeye arka plan görseli uyarlar. Flair.ai
Heropost.io; sosyal medya hesaplarının konsolide veya tek tek, eşzamanlı ve/veya ileri tarihli yönetimi, postaların otomasyonu konularında çözüm sunar.
Hypotenuse AI; ürün açıklamalarından akla gelen her alanda içerik yazımı konusunda çözüm sunar. Hypotenuse.ai
Krisp; konuşma sırasında rüzgar vb istenmeyen dış sesleri azaltır ve özellikle açık havada canlı yayınların önem kazandığı ortamlarda vazgeçilmez bir çözümdür. Krisp.ai
Maverick; kişiselleştirme odaklı e-ticaret mağazalarında etkileşime açık deneyimler sunan çözümdür. TryMaverick.com
Ocoya; sosyal medya için hızlı ve çarpıcı içerik oluşturmak ve planlamak için kullanılan bir platformdur. ocoya.com
Patterned; desen tasarımı ve üretimi konusunda ambiyans görselleri üretiminde hızlı bir yapay zeka ürünü olarak dikkat çeker. Patterned.ai
Poscastle; özel bir donanım gerektirmeden bilgisayarlardan stüdyo kalitesinde ses kaydı almayı sağlar.poscastle.ai
PuzzleLab; günümüzde e-ticaret sitelerinde bir ölçüde kullanılan, ürünler hakkında birbirileri ile bağlantılı bilgiler veren, bilgi hiyerarşisi oluşturan bir araçtır. PuzzleLab.ai
Quick Chat; önceden hazırlanan veri seti ve ses kayıtları ile müşteri ile karşısında insan varmış gibi konuşabilen, çağrı merkezleri gibi işletmelerin 7/24 servis sunmalarını sağlar. Quickchat.ai
Resume Worded; profesyonel bir özgeçmiş hazırlamada LinkedIn profilini geliştirme aracıdır. Resumeworded.com
Socratic; Google yapay zekası ile her seviyede eğitim alanında öğrencilere destek sunar. Socratic.org
Soundraw; seçtiğiniz müzik eserleri üzerinde kendi sözlerinizi ile edit yapma olanağı sağlayan bir tür kareoke benzeri yapay zeka ürünüdür. Soundraw.io
Stockimg; sunumlar başta olmak üzere ortamı renklendirecek görsellerin temininde mükemmel bir çözümdür. Stockimg.ai
Synthesia; kişisel ve/veya kurumsal görselleri 50’den fazla dil desteği ile video haline getiren bir yapay zeka ürünüdür. Sythesia.io
Unbounce; e-ticaret platformlarında veri toplama ve satış arttırmaya odaklı açılış sayfaları oluşturma aracıdır. Unbounce.com
Vidyo; video kayıtlarında önemli kısımları otomatik olarak seçer, kurgular, isteğe bağlı altyazı ekleyerek yepyeni klipler hazırlar. Vidyo.ai
Teknoloji ve kültürel açıdan nereye gelirsek gelelim, çevremizde her zaman insan olsun istiyoruz, “ille de insan” diyoruz. İnsanları sevsek de sevmesek de etrafta bulunmalarından bir tür keyif alıyoruz. Öte yandan her şeyi app’ler ile halleden, uçak biletinden hava durumuna ya da iletişimden bankacılık işlemlerine, eğitimden müzik dinlemeye varınca kadar sayısız çözüm barındıran akıllı telefonlarımız var. Son teknoloji otomobillerin hakkını vermekten ne kadar uzaksak akıllı telefonların hakkını vermekten de o kadar uzağız.
Bir tarafımız “sahip olmak” istiyor, diğer yanımız “boş ver” diyor
Eskiler demiş ya; “delikli demir icat oldu mertlik bozuldu”. Ateşli silahlar ortaya çıkınca göğüs göğüse mücadelenin bittiğini hicveden bu söz çok doğru.
Özellikle iletişim alanındaki profesyoneller; reklam dünyasında, halkla ilişkiler alanında, medyada gelinen son tabloda işsiz kalma riski ile karşı karşıya. Vaktiyle sanayi sektöründe gündeme gelen ve farklı yoğunluklarda da olsa kullanılmaya başlayan robotlar nasıl ki mavi yakalı işçiler için tehditti, şimdi de benzeri iletişim sektöründekiler için aynı ile vaki.
İnsan istihdam edilmediği için ışık yakılmasına gerek duyulmayan “karanlık fabrikalar”, ısıtılmayan soğutulmayan özetle hava koşullarına, iklimlendirilme gereksinimi olmayan, sekiz saatlik mesailer yerine 7/24 çalışan üretim bantları, hastalanmayan ya da izin kullanmayan bir iş gücü yanı sıra servisten yemeğe uzanan en geniş tanımı ile sosyal yardımları ve faaliyetleri de barındıran diğer tüm unsurlar ile muazzam bir kâr maksimizasyonu yakalama fırsatı doğdu.
Bu başaramayanlar da oldu, kârlılıklarını korumak için farklı yollara yönelenler kadar mevcutla yetinenler de oldu.
Teknolojide nereden nereye gelindi…
Günümüzde kullanılan teknoloji ürünleri arasında hızlı bir zaman yolculuğuna çıkacak olur ve bu ürünlerin dünya genelinde 100 milyon kullanıcıya ulaşması için geçen süreler tüyler ürperticidir.
Telefon 75 yıl
Mobil 16 yıl
www 7 yıl
iTunes 6,5 yıl
Twitter 5 yıl
Facebook 4,5 yıl
Whatsapp 3,5 yıl
Instagram 2,5 yıl
Apple Store 2 yıl
ChatGPT 2 ay
Bundan sonraki teknoloji ürünü haftalar içinde hatta biraz iddialı olacak belki de ama günler içinde 100 milyon kullanıcıya erişebilir mi?
Yapay zeka bu soruya “evet” demeyi kolaylaştırıyor.
Dijital dünyada da benzer bir durum var
Yapay Zeka bu alandaki en popüler kavram. Her taşın altından o çıkıyor hatta altından çıkacak bir taş yoksa onu da hemen yaratıyor!
Kelam yani sözün önemini bilenler için yapay zeka bir tür şeytan icadıdır. Gerçekten de “şeytan icadı” benzetmesi isabetlidir. Cazibesi vardır ve bedeli bilinmemektedir!
Bu konuda özellikle iletişimin en tipik ve yaygın yöntemi “yazı” ile öne çıkar. Bunu “ses” ile destekler, “hareketli görüntüler” ile taçlandırır. Sayıları her geçen gün artan, mevcutlara yenilerin eklendiği bu yapay zeka ürünü iletişim araçlarını iyi tanımak gerekiyor. Günümüzdeki marifet ise bu inovatif çözümleri doğru değerlendirmek ve işe yarar hale getirmektir.
Beethoven; video ve podcast prodüksiyonlarında lisanslı-lisansız ses dosyaları yerine özgün ambiyans müziklerini üretir, saatler sürecek müzik yayını mümkün kılmaktadır. Beethoven.ai
ChatGPT; henüz test aşamasında olan beta sürümü olmasına karşın en popüler olandır. Yapay zeka araştırma şirketi olan OpenAI tarafından geliştirilen GPT-3.5 dil modelini temel olarak kullanan bir tür soft-robot olarak hizmet verir.
Clean Voice; ses dosyalarında sesin düşmesi, yükselmesi gibi konularda gerekli düzenlemeleri otomatik olarak yapar. Cleanvoice.ai
Cleanup; ister portre ister manzara olsun görseller üzerindeki kusurları ve/veya istenmeyen unsurları ortadan kaldırır. Cleanup.pictures
Copy Monkey; Amazon odaklıdır, listeleri otomatik olarak saniyeler içinde, optimize eder. Copymonkey.ai
Copy.ai; iletişim profesyonellerine üzerinde çalıştıkları ürün ve/veya hizmetleri açıklama, blog yazımı, reklam metni konularında içerik üretir. Copy.ai
Descript; podcast yayıncıları, youtuber’lar, v-logger'lar, video editörleri ve birçok farklı alanda çalışanlar için içerik oluşturur, transkripsiyonları yapar ve düzenleme opsiyonları sunar. Descript.com
Flair; seçilecek anahtar sözcükler ile metin slide’larına ya da diğer yazılı malzemeye arka plan görseli uyarlar. Flair.ai
Heropost.io; sosyal medya hesaplarının konsolide veya tek tek, eşzamanlı ve/veya ileri tarihli yönetimi, postaların otomasyonu konularında çözüm sunar.
Hypotenuse AI; ürün açıklamalarından akla gelen her alanda içerik yazımı konusunda çözüm sunar. Hypotenuse.ai
Krisp; konuşma sırasında rüzgar vb istenmeyen dış sesleri azaltır ve özellikle açık havada canlı yayınların önem kazandığı ortamlarda vazgeçilmez bir çözümdür. Krisp.ai
Maverick; kişiselleştirme odaklı e-ticaret mağazalarında etkileşime açık deneyimler sunan çözümdür. TryMaverick.com
Ocoya; sosyal medya için hızlı ve çarpıcı içerik oluşturmak ve planlamak için kullanılan bir platformdur. ocoya.com
Patterned; desen tasarımı ve üretimi konusunda ambiyans görselleri üretiminde hızlı bir yapay zeka ürünü olarak dikkat çeker. Patterned.ai
Poscastle; özel bir donanım gerektirmeden bilgisayarlardan stüdyo kalitesinde ses kaydı almayı sağlar.poscastle.ai
PuzzleLab; günümüzde e-ticaret sitelerinde bir ölçüde kullanılan, ürünler hakkında birbirileri ile bağlantılı bilgiler veren, bilgi hiyerarşisi oluşturan bir araçtır. PuzzleLab.ai
Quick Chat; önceden hazırlanan veri seti ve ses kayıtları ile müşteri ile karşısında insan varmış gibi konuşabilen, çağrı merkezleri gibi işletmelerin 7/24 servis sunmalarını sağlar. Quickchat.ai
Resume Worded; profesyonel bir özgeçmiş hazırlamada LinkedIn profilini geliştirme aracıdır. Resumeworded.com
Socratic; Google yapay zekası ile her seviyede eğitim alanında öğrencilere destek sunar. Socratic.org
Soundraw; seçtiğiniz müzik eserleri üzerinde kendi sözlerinizi ile edit yapma olanağı sağlayan bir tür kareoke benzeri yapay zeka ürünüdür. Soundraw.io
Stockimg; sunumlar başta olmak üzere ortamı renklendirecek görsellerin temininde mükemmel bir çözümdür. Stockimg.ai
Synthesia; kişisel ve/veya kurumsal görselleri 50’den fazla dil desteği ile video haline getiren bir yapay zeka ürünüdür. Sythesia.io
Unbounce; e-ticaret platformlarında veri toplama ve satış arttırmaya odaklı açılış sayfaları oluşturma aracıdır. Unbounce.com
Vidyo; video kayıtlarında önemli kısımları otomatik olarak seçer, kurgular, isteğe bağlı altyazı ekleyerek yepyeni klipler hazırlar. Vidyo.ai