"Alan seçimi konusunda günümüzde de popüler hale geldiğini gördüğümüz tarihi dokulara sahip seçeneklere öncelik veriyoruz. Özellikle bir gençlik festivali düzenliyorsanız, tanık olmadıkları bir dönemin mirası olan antika ruhlu bir yapı ile, tamamen günümüz teknolojisi ile harmanlanmış ışık ve ses efektlerini buluşturmak dikkat çekici oluyor.""Biz, etkinlikler için planlanan zaman aralığında katılımcıların hayatına olabildiğince konfor sağlayan dokunuşlarda bulunmaya çalışıyoruz. Ve onlardan aldığımız geri dönüş, bizim başarımızın en önemli göstergesi oluyor. Bu sayede, gelişmemiz ve iyileştirmemiz gereken konular üzerinde yoğunlaşabiliyor, yaratıcılığımızı bu dönüşler ile besleyebiliyoruz." Bu sözler, Mimar Sinan Üniversitesi kökenli, endüstri tasarımcısı ve aynı zamanda yaratıcı etkinlik alanı tasarımlarıyla öne çıkan Ali Arslan'a ait. Arslan, ortaya koyduğu özgün tasarımlarıyla dikkatleri üzerine çekerken, iyi bir etkinlik alanının, sanat bilgisi olmadan hazırlanamayacağını belirtiyor. Event News olarak Tasarımcı Ali Arslan'la keyifli bir sohbet gerçekleştirdik.Ali Bey, sektörde birçok isim tarafından
biliniyorsunuz. Ancak ilk kez görenler için sizi tanıyabilir miyiz?Karedenizli
bir ailenin çocuğu olarak İstanbul'da doğdum ve büyüdüm. Çocukluk döneminde
çizim yeteneğim sayesinde sanata olan yatkınlığımın farkına vardım ve gençlik
döneminde kendimi sanatsal alanda geliştirmeye yöneldim. Bu doğrultuda, eğitim
hayatıma güzel sanatlar alanında devam etmeyi tercih ettim. 2004 yılında
Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Endüstriyel Tasarım Bölümü'ne
derece ile girdim. Burada bir yıl İngilizce hazırlık eğitimi aldım. Ardından,
bir sonraki yıl tekrar sınava girmeye karar verdim ve Mimar Sinan Güzel
Sanatlar Üniversitesi Endüstriyel Tasarım Bölümü'nü kazandım. Öğrencilik
hayatım boyunca çeşitli freelance projelerde yer alarak, ilk iş deneyimlerimi
kazanmaya başladım. Bu dönemde, üniversitemizin etkinliklerini düzenleyen
grubunun üyesiydim. Etkinlik alanında ilk tecrübem de bu döneme denk
gelmektedir. Okulumuzun bahar festivali kapsamında, rıhtım olarak
adlandırdığımız deniz kıyısı alanına sahne kurulması ve bunun için de Denizbank
ile sponsorluk anlaşması yapılması planlanıyordu. Denizbank'ın
sponsorluğunun alınabilmesi için gemi formunda bir sahne tasarlayarak projemi
onlarla paylaştım. Denize kıyısı olan bir alan ve adı Deniz olan bir banka
sponsorluğundan yola çıkarak gemi formunda bir sahne tasarımı yapmam, projenin
ilgi çekici olmasını sağladı. Böylece sahne ve etkinlik tasarımına olan ilgimin
farkına varmış oldum. İlerleyen dönemlerde sahne ve dekor tasarımı projeleriyle
ünlü bir reklam firması ile çalışma fırsatı yakaladım. Bu süreçte etkinlik,
sahne ve dekor tasarımı alanlarında farkındalığımın oldukça artması sebebiyle,
bu alanda kendimi geliştirmeye yöneldim. Sanat ve eğlenceye yönelik etkinlikler
organize ederek, bu etkinliklerin sahne, dekor tasarımı ve etkinlik
organizasyonunu gerektiren tüm aşamalarını yönettim.Ardından,
2012 yılında kurulan Articona Design Şirket’inin kurucularından biri oldum ve
Üniversitemizin alanında en yetenekli mezunlarından oluşan bir ekip kurarak, 3
yıl boyunca Articona'da tasarım yöneticiliği yaptım. Bu ekip ile birçok yerli
ve yabancı projelerin üretimine imza attık. 2015 yılında TRT Belgesel kanalında
yayınlanan Fikirhane adlı tasarım programının ekran önü tasarımcısı oldum.
Halen bireysel olarak çalışmalarımı sürdürüyor, birçok firmanın tasarım
danışmanlığını yapıyorum. Ayrıca birçok milli projelenin tasarım ekibinde yer
alıyorum. TURSAB için tasarladığım Türkiye'nin Tanıtım Standı dikkat çekici son
projelerim arasında yer alıyor.Tasarım, hemen her sektör için hayati öneme
sahip bir konu. Özellikle etkinlik tasarımı başlı başına önemli bir iş. İyi bir
etkinlik tasarımının püf noktaları nedir?Kesinlikle
öyle, gözle görülebilir olmasa da, soyut anlamda tasarım hayatımızın
merkezinde. Etkinlik uygulamaları ise her geçen gün değişen ve gelişen
teknolojinin sunduğu imkanlarla önemini artırmakta. Özellikle içinde
bulunduğumuz dijitalleşme dönemine baktığımızda, hızla güçlenen sosyal medya
ağları, etkinlik alanında eğlenceli ve bir o kadar da sıradışı etkinlik
çözümleri üretilmesi gerekliliğine dikkat çekiyor. Etkinlik alanında, önemli ve
büyümeye oldukça hevesli bir sektör oluştuğunu söyleyebiliriz. İyi bir etkinlik
tasarımının püf noktası yaratıcılık. Yaratıcılık için ise, sanatı
içselleştirmiş ve özümsemiş olmak gerekiyor.Sahne, ses, ışık, alan dekoru başarılı bir
etkinliğin en önemli konuları. İyi bir etkinlik alanı hangi kriterlere göre
tasarlanmalı?Öncelikle
etkinliğin hedef kitlesini belirlemek gerekiyor. Hedef kitle doğrultusunda,
etkinlik alanının tasarımını şekillendirmek mümkün. Bunun da öncesinde, alan
seçimi konusunda günümüzde de popüler hale geldiğini gördüğümüz tarihi dokulara
sahip seçeneklere öncelik veriyoruz. Özellikle bir gençlik festivali
düzenliyorsanız, tanık olmadıkları bir dönemin mirası olan antika ruhlu bir
yapı ile, tamamen günümüz teknolojisi ile harmanlanmış ışık ve ses efektlerini
buluşturmak dikkat çekici oluyor. Katılımcılara, bir anlamda zamanda yolculuk
yapma hissi verebiliyor. Etkinlik için belirlenen alana göre, dekor konusunda
sade kalınabiliyor, ya da ileriboyutta ses ve ışık dizaynlarını
kullanabiliyoruz. Etkinlik projesi için ayrılan bütçe, diğer belirleyici
faktör. Sahne konusunda topluluğu maksimum seviyede bir arada tutabileceğimiz,
kapasitesi yüksek noktaları belirliyoruz. Etkinlik alanı tasarımı konusunda, dikkat
edilmesi gereken en hayati konu nedir?Ses,
ışık gibi teknik altyapının öngörülebilir aksiliklere karşı B planı ile dizayn
edilmesi çok önemli. Çünkü tekrarı mümkün olmayan bu tarz organizasyonlarda,
pratik bir şekilde çözüme ulaşmak zorundasınız. Bunun dışında, katılımcılara
olabildiğince konforlu hissettirebilmek ve oluşturduğunuz tasarım ile iletişime
geçebilmelerini sağlamak temel prensip olmalı.Festival alanı tasarımı konusunda dünyada çok
önemli işler ortaya koyuluyor. Sizin de bu konuda önemli çalışmalarınız
olduğunu biliyoruz. Siz firma olarak ne tür farklılıklar sunuyorsunuz?Aslında
teknolojik düzeyde hemen hemen tüm işler birbirinin aynısı, yani projelerin
bütçesine bağlı olarak teknik detayları geliştirebiliyor, dünya standartlarında
bir sanat mimarisi inşa edebiliyorsunuz. Bu noktada bizi farklılaştıran,
yaratıcılığımız olmakta, sıradışı fikirler sunmaktayız. Profesyonel ve
disiplinli bir ekip ile, keşfedilmemişin izini sürüyor, kullandığımız renklerle
bile bu alandaki farklılığımızı yansıtabiliyoruz.Etkinlik konsepti belirlemenin hiyerarşisi
nasıl olmalı?Hedef
kitle, yaş ortalaması, etkinlik için belirlenen bütçe, temelde neyi
planladığımıza ilişkin genel bir çerçeve aslında. Bu çerçeveden yola çıkan ve
teknik detaylara doğru inen bir hiyerarşi oluşturulabilir.Teknolojik detaylara hakim bir etkinlik
alanının tasarım detayları çok daha belirleyici bir içerik gerektiriyor. Bu
konuda asıl önemli nokta renk midir? Yoksa farklı bir vurgu ya da anlatım
biçimi yer alıyor mu?Renk
çok önemli elbette, az önce belirttiğim gibi, renkleri bir iletişim aracı
olarak görmek ve bu hayalperestlik ile, bir konuşma dili oluşturmanız gerek.
Söylemek istediğim, ne kadar dijitalleşmiş olsak da, canlı ve gerçek hissinden
uzaklaşamıyoruz. Özellikle renk ve sesin aynı anda, aynı dozda yükselişi ve
inişleri vurgulaması, bunun da belirlediğiniz kitlenin algı düzeyine uygun bir
teknoloji kullanılarak yapılması gerekiyor. Kitleyi içine almaktan söz ediyorum
sanırım. 2020 yılında etkinlik alanı tasarımında
farklı boyutların ele alınması gündemde. Siz farklı neler sunuyor olacaksınız?
Özellikle festivaller konusunda.Teknoloji
anlamında olmazsa olmaz olarak nitelendirebileceğimiz ses, ışık, görsel efekt
tasarımlarıyla, alanlara sıradışılık kazandırmak sektörün elbette ki
vazgeçilmez önceliği olacaktır. Ancak ben, daha canlı ve hissedilebilir bir
kavram üzerinde yoğunlaşmamız gerektiği düşüncesindeyim, o da şu; festival
alanlarında yaşanan çevre kirliği konusunda katılımcılarda bazı etkiler
yaratmak ve sürdürülebilirlik kavramına ayak uydurucak tasarımlarla, festival
alanlarının çevresel kaos alanı görünümden uzaklaşmasını sağlamak. Bunun için
de festivallerde geri dönüştürülebilir materyallerin kullanılmasını sağlayarak,
hem katılımcılar, hem proje yöneticileri için bu alanda farkındalık oluşturacak
gündemler oluşturmayı planlıyoruz.Başarılı etkinliklerin uygulanması, başarılı
bir tasarıma da bağlıdır. Sizin başarı kriteriniz nedir?Biz,
etkinlikler için planlanan zaman aralığında katılımcıların hayatına
olabildiğince konfor sağlayan dokunuşlarda bulunmaya çalışıyoruz. Ve onlardan
aldığımız geri dönüş, bizim başarımızın en önemli göstergesi oluyor. Bu sayede,
gelişmemiz ve iyileştirmemiz gereken konular üzerinde yoğunlaşabiliyor,
yaratıcılığımızı bu dönüşler ile besleyebiliyoruz.Son olarak ilave edilmesini istediğiniz bir
detay var mıdır?Yeni
jenerasyonun hayat akışına göstermiş olduğu eş zamanlılık performansının,
geleceğimizi şekillendirecek önemli bir gücü elinde barındırdığına inanıyorum.
Bu zihinsel açıklıkla, umut ediyorum ki, tasarım dünyasında sıradışı gelişmeler
bizi bekliyor olacak.
biliniyorsunuz. Ancak ilk kez görenler için sizi tanıyabilir miyiz?Karedenizli
bir ailenin çocuğu olarak İstanbul'da doğdum ve büyüdüm. Çocukluk döneminde
çizim yeteneğim sayesinde sanata olan yatkınlığımın farkına vardım ve gençlik
döneminde kendimi sanatsal alanda geliştirmeye yöneldim. Bu doğrultuda, eğitim
hayatıma güzel sanatlar alanında devam etmeyi tercih ettim. 2004 yılında
Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Endüstriyel Tasarım Bölümü'ne
derece ile girdim. Burada bir yıl İngilizce hazırlık eğitimi aldım. Ardından,
bir sonraki yıl tekrar sınava girmeye karar verdim ve Mimar Sinan Güzel
Sanatlar Üniversitesi Endüstriyel Tasarım Bölümü'nü kazandım. Öğrencilik
hayatım boyunca çeşitli freelance projelerde yer alarak, ilk iş deneyimlerimi
kazanmaya başladım. Bu dönemde, üniversitemizin etkinliklerini düzenleyen
grubunun üyesiydim. Etkinlik alanında ilk tecrübem de bu döneme denk
gelmektedir. Okulumuzun bahar festivali kapsamında, rıhtım olarak
adlandırdığımız deniz kıyısı alanına sahne kurulması ve bunun için de Denizbank
ile sponsorluk anlaşması yapılması planlanıyordu. Denizbank'ın
sponsorluğunun alınabilmesi için gemi formunda bir sahne tasarlayarak projemi
onlarla paylaştım. Denize kıyısı olan bir alan ve adı Deniz olan bir banka
sponsorluğundan yola çıkarak gemi formunda bir sahne tasarımı yapmam, projenin
ilgi çekici olmasını sağladı. Böylece sahne ve etkinlik tasarımına olan ilgimin
farkına varmış oldum. İlerleyen dönemlerde sahne ve dekor tasarımı projeleriyle
ünlü bir reklam firması ile çalışma fırsatı yakaladım. Bu süreçte etkinlik,
sahne ve dekor tasarımı alanlarında farkındalığımın oldukça artması sebebiyle,
bu alanda kendimi geliştirmeye yöneldim. Sanat ve eğlenceye yönelik etkinlikler
organize ederek, bu etkinliklerin sahne, dekor tasarımı ve etkinlik
organizasyonunu gerektiren tüm aşamalarını yönettim.Ardından,
2012 yılında kurulan Articona Design Şirket’inin kurucularından biri oldum ve
Üniversitemizin alanında en yetenekli mezunlarından oluşan bir ekip kurarak, 3
yıl boyunca Articona'da tasarım yöneticiliği yaptım. Bu ekip ile birçok yerli
ve yabancı projelerin üretimine imza attık. 2015 yılında TRT Belgesel kanalında
yayınlanan Fikirhane adlı tasarım programının ekran önü tasarımcısı oldum.
Halen bireysel olarak çalışmalarımı sürdürüyor, birçok firmanın tasarım
danışmanlığını yapıyorum. Ayrıca birçok milli projelenin tasarım ekibinde yer
alıyorum. TURSAB için tasarladığım Türkiye'nin Tanıtım Standı dikkat çekici son
projelerim arasında yer alıyor.Tasarım, hemen her sektör için hayati öneme
sahip bir konu. Özellikle etkinlik tasarımı başlı başına önemli bir iş. İyi bir
etkinlik tasarımının püf noktaları nedir?Kesinlikle
öyle, gözle görülebilir olmasa da, soyut anlamda tasarım hayatımızın
merkezinde. Etkinlik uygulamaları ise her geçen gün değişen ve gelişen
teknolojinin sunduğu imkanlarla önemini artırmakta. Özellikle içinde
bulunduğumuz dijitalleşme dönemine baktığımızda, hızla güçlenen sosyal medya
ağları, etkinlik alanında eğlenceli ve bir o kadar da sıradışı etkinlik
çözümleri üretilmesi gerekliliğine dikkat çekiyor. Etkinlik alanında, önemli ve
büyümeye oldukça hevesli bir sektör oluştuğunu söyleyebiliriz. İyi bir etkinlik
tasarımının püf noktası yaratıcılık. Yaratıcılık için ise, sanatı
içselleştirmiş ve özümsemiş olmak gerekiyor.Sahne, ses, ışık, alan dekoru başarılı bir
etkinliğin en önemli konuları. İyi bir etkinlik alanı hangi kriterlere göre
tasarlanmalı?Öncelikle
etkinliğin hedef kitlesini belirlemek gerekiyor. Hedef kitle doğrultusunda,
etkinlik alanının tasarımını şekillendirmek mümkün. Bunun da öncesinde, alan
seçimi konusunda günümüzde de popüler hale geldiğini gördüğümüz tarihi dokulara
sahip seçeneklere öncelik veriyoruz. Özellikle bir gençlik festivali
düzenliyorsanız, tanık olmadıkları bir dönemin mirası olan antika ruhlu bir
yapı ile, tamamen günümüz teknolojisi ile harmanlanmış ışık ve ses efektlerini
buluşturmak dikkat çekici oluyor. Katılımcılara, bir anlamda zamanda yolculuk
yapma hissi verebiliyor. Etkinlik için belirlenen alana göre, dekor konusunda
sade kalınabiliyor, ya da ileriboyutta ses ve ışık dizaynlarını
kullanabiliyoruz. Etkinlik projesi için ayrılan bütçe, diğer belirleyici
faktör. Sahne konusunda topluluğu maksimum seviyede bir arada tutabileceğimiz,
kapasitesi yüksek noktaları belirliyoruz. Etkinlik alanı tasarımı konusunda, dikkat
edilmesi gereken en hayati konu nedir?Ses,
ışık gibi teknik altyapının öngörülebilir aksiliklere karşı B planı ile dizayn
edilmesi çok önemli. Çünkü tekrarı mümkün olmayan bu tarz organizasyonlarda,
pratik bir şekilde çözüme ulaşmak zorundasınız. Bunun dışında, katılımcılara
olabildiğince konforlu hissettirebilmek ve oluşturduğunuz tasarım ile iletişime
geçebilmelerini sağlamak temel prensip olmalı.Festival alanı tasarımı konusunda dünyada çok
önemli işler ortaya koyuluyor. Sizin de bu konuda önemli çalışmalarınız
olduğunu biliyoruz. Siz firma olarak ne tür farklılıklar sunuyorsunuz?Aslında
teknolojik düzeyde hemen hemen tüm işler birbirinin aynısı, yani projelerin
bütçesine bağlı olarak teknik detayları geliştirebiliyor, dünya standartlarında
bir sanat mimarisi inşa edebiliyorsunuz. Bu noktada bizi farklılaştıran,
yaratıcılığımız olmakta, sıradışı fikirler sunmaktayız. Profesyonel ve
disiplinli bir ekip ile, keşfedilmemişin izini sürüyor, kullandığımız renklerle
bile bu alandaki farklılığımızı yansıtabiliyoruz.Etkinlik konsepti belirlemenin hiyerarşisi
nasıl olmalı?Hedef
kitle, yaş ortalaması, etkinlik için belirlenen bütçe, temelde neyi
planladığımıza ilişkin genel bir çerçeve aslında. Bu çerçeveden yola çıkan ve
teknik detaylara doğru inen bir hiyerarşi oluşturulabilir.Teknolojik detaylara hakim bir etkinlik
alanının tasarım detayları çok daha belirleyici bir içerik gerektiriyor. Bu
konuda asıl önemli nokta renk midir? Yoksa farklı bir vurgu ya da anlatım
biçimi yer alıyor mu?Renk
çok önemli elbette, az önce belirttiğim gibi, renkleri bir iletişim aracı
olarak görmek ve bu hayalperestlik ile, bir konuşma dili oluşturmanız gerek.
Söylemek istediğim, ne kadar dijitalleşmiş olsak da, canlı ve gerçek hissinden
uzaklaşamıyoruz. Özellikle renk ve sesin aynı anda, aynı dozda yükselişi ve
inişleri vurgulaması, bunun da belirlediğiniz kitlenin algı düzeyine uygun bir
teknoloji kullanılarak yapılması gerekiyor. Kitleyi içine almaktan söz ediyorum
sanırım. 2020 yılında etkinlik alanı tasarımında
farklı boyutların ele alınması gündemde. Siz farklı neler sunuyor olacaksınız?
Özellikle festivaller konusunda.Teknoloji
anlamında olmazsa olmaz olarak nitelendirebileceğimiz ses, ışık, görsel efekt
tasarımlarıyla, alanlara sıradışılık kazandırmak sektörün elbette ki
vazgeçilmez önceliği olacaktır. Ancak ben, daha canlı ve hissedilebilir bir
kavram üzerinde yoğunlaşmamız gerektiği düşüncesindeyim, o da şu; festival
alanlarında yaşanan çevre kirliği konusunda katılımcılarda bazı etkiler
yaratmak ve sürdürülebilirlik kavramına ayak uydurucak tasarımlarla, festival
alanlarının çevresel kaos alanı görünümden uzaklaşmasını sağlamak. Bunun için
de festivallerde geri dönüştürülebilir materyallerin kullanılmasını sağlayarak,
hem katılımcılar, hem proje yöneticileri için bu alanda farkındalık oluşturacak
gündemler oluşturmayı planlıyoruz.Başarılı etkinliklerin uygulanması, başarılı
bir tasarıma da bağlıdır. Sizin başarı kriteriniz nedir?Biz,
etkinlikler için planlanan zaman aralığında katılımcıların hayatına
olabildiğince konfor sağlayan dokunuşlarda bulunmaya çalışıyoruz. Ve onlardan
aldığımız geri dönüş, bizim başarımızın en önemli göstergesi oluyor. Bu sayede,
gelişmemiz ve iyileştirmemiz gereken konular üzerinde yoğunlaşabiliyor,
yaratıcılığımızı bu dönüşler ile besleyebiliyoruz.Son olarak ilave edilmesini istediğiniz bir
detay var mıdır?Yeni
jenerasyonun hayat akışına göstermiş olduğu eş zamanlılık performansının,
geleceğimizi şekillendirecek önemli bir gücü elinde barındırdığına inanıyorum.
Bu zihinsel açıklıkla, umut ediyorum ki, tasarım dünyasında sıradışı gelişmeler
bizi bekliyor olacak.